BlogE - TicaretTecrübelerim

E-Ticarette Güven Damgası

İnternet dünyasının hızla gelişmesi ile birlikte, insanlar neredeyse her ihtiyacını internet üzerinden karşılamaya başladılar. Gıda, giyim, bebek giyim, çiçek, elektronik eşya vb. her şey internet ortamında rahatça bulunduğundan, e-ticaret siteleri oldukça rağbet görüyor. Hatta artık internet ortamında şirketleşmemiş, fatura kesme yetkisi olmayan, vergi ödemeyen satıcılar bile mevcut. Hal böyle olunca e-ticaret alışverişi yapacak olan kişiler güven vermeyen sitelerden alışveriş yapmak istemiyor.

Güven Damgası Nedir?

Resmî Gazete’nin 6 Haziran 2017 tarihli nüshasında yayınlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ ile e-ticaret siteleri için yeni bir sisteme geçilmiştir. Ticaret Bakanlığı, Türkiye’deki tek güven damgası sağlayıcı olarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ni yetkilendirmiştir.

Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ’in dördüncü maddesinde güven damgası, “Bu Tebliğde öngörülen asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarına uyan hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıya verilen elektronik işaret” olarak tanımlanmıştır.
Güven damgasının işlevi açık bir şekilde “asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standardının” varlığına işarettir.

-Güven damgasının bulunması, TOBB’un ilgili e-ticaret sitesine kefil ya da garantör olduğu anlamına gelmez.
-Güven damgası, sayfada bulunan mal ya da hizmetlerin kalitesine de garanti olarak yorumlanamaz.
-Güven damgası, web sayfasında ticareti yapılan mal ya da hizmetin ifasına yahut vaat edilen niteliklerine ilişkin finansal bir güvence olarak da anlaşılamaz.
Güven damgası kullanılan hiçbir ülkede de Güven Damgası Sağlayıcı’nın ilgili web sayfalarına bir garantörlük verildiği şeklinde yorumlanmamaktadır.

Alışverişte Rahatlık Güven Damgası İle Geliyor

Geçmiş yıllara bakıldığında, internette ki alışveriş siteleri ile karşılıklı güvene dayalı bir ticaret gerçekleştirmek zordu. Haklarını bilmeyen alıcılar internet alışverişi yapma konusunda kararsız kalıyorlardı. Bunu fark eden Ticaret Bakanlığı, duruma el atarak e-ticarette güven damgası getirerek, hem müşterinin hem satıcının hakkını korumaya yönelik bir çalışma yaptı. Yapılan araştırmalara göre internet alışverişi yapmak isteyen müşterilerin % 45’lik bir kısmı, ödeme yapma konusunda güvensizlik yaşadıkları için, isteseler bile alışverişi gerçekleştirmiyorlar. Yine %27’lik bir kısım ise, değişim iade vb. konularda sorun yaşayacaklarını düşündükleri için e-ticaret işlemi gerçekleştirmek istemiyorlar.

Alışverişte Yeni Dönem Başlıyor

İnternet alışverişi Ticaret Bakanlığı’nın yakın markajına girdiğinden beri bakanlık, internet alışveriş ortamını daha güvenli hale getirebilmek için çalışmalar ve toplantılar organize ediyor. Yapılan elektronik ticarette güven damgası tanıtım toplantısında Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan; “e-ticarette güven ortamının tesis edilmesi için Bakanlık olarak TOBB’un iş birliğiyle güven damgası sistemini oluşturmuş bulunuyoruz. E-ticarette gizlilik, hizmet kalitesinin sağlanması ve tüketicinin yaşadığı endişelerin giderilmesi konusunda güven damgasının etkin rol oynamasını bekliyoruz” diyerek konuya ne kadar hassasiyetle yaklaştıklarını gösterdi. Böylelikle internet alışverişinde yepyeni ve güven dolu bir sayfa açılmış oldu.

E-ticaret Güven Damgası Alabilmek İçin Aranan Şartlar

Elbette ki her alışveriş sitesi e-ticaret güven damgası alamayacak.  Güven damgası alabilmek için belli başlı kurallara uyulması gerekiyor. Peki güven damgası alabilmek için e-ticaret siteleri ne yapmalı? İşte maddeler halinde güvenli site unvanı alabilmek için, sitenizin sahip olması gereken özellikler:

  • Tüketici haklarının gözetilmesi
  • Kişisel verileri koruma kanununa uygun hareket edilmesi
  • Müşterilerin istediği zaman ürün hakkında bilgi edinebilmesi
  • Satış, iade ve değişim hususlarında tüketici hakkının korunması
  • Kargo sürecinde müşterinin bilgilendirilmesi
  • Talep, şikâyet ve önerilerin değerlendirilerek sonuca ulaştırılması

Eğer sizin de e-ticaret siteniz bu kurallara uyuyor ise, gerekli yerlere başvuru yaparak siz de güven damgası alabilirsiniz.

Güven Damgası Nasıl Alınır?

E-ticaret güven damgası almak adına siteniz de tüm prosedürleri yerine getirdiyseniz, artık yapmanız gereken başvuru yapmak ve sürecin sonucunu beklemektir. Türkiye de ki ten güven damgası sağlayıcısı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’dir (TOBB). Güvenlik damgasının varlığı sitenizin asgari güvenlik ve standartlara uygun olduğunu gösterir. Tabi TOBB’un güven damgası sağlayıcısı olması, sitenize kefil olduğu anlamını taşımaz. Güven damgası başvuru talebinizi internet üzerinden kolaylıkla oluşturabilirsiniz. Güven damgasının kullanım süresi 1 yıldır. Bir yılın sonunda başvurunuzu yeniden yenilemeniz gerekmektedir.

Güven Damgası Ücreti Ne kadar?

İnternet üzerinden dolduracağınız güven damgası başvuru formundan sonra, istenilen gerekli evrakları sisteme yüklemeniz gerekmektedir. Başvurunuzu yapıp, evraklarınızı sisteme yükledikten sonra, kategorinize göre sistem fiyat belirlemektedir. Güven damgasından önce yapmanız gereken web site sızma testidir.

Bu raporları Türkiye ‘de ortalama 15 firma vermekte ve yıllık minimum 15,000₺ – 60,000₺ arasındadır. Bu rakamlar ise sitenizden yapılan kredi kartı harcamalarına göre belirlenmektedir.

Onaylı Sızma Testi Firmaları

Sızma testi firmaları listesini görüntüleyin >>>

Sızma Testi Yapan Firmaların Belgelendirmesi;

– TS 13638 standardının satın alınması ve içeriğindeki tüm maddelerin firmanız tarafından karşılanması, (Standart Satış Birimi:  312 416 63 80 ve 312 416 62 73)

– Denetim TS 13638 standardının maddelerini kapsamaktadır.

– Firmanız ile yapılmış olan sözleşme ve dokümanların onaylı (imzalı) nüshaları denetim sırasında dosyanızda bulundurulmalıdır.

Güven Damgasının Getirileri

Tüm evrakları hazırladınız, başvurunuzu yaptınız ve sitenizde artık güven damgası mevcut. Bu aşamadan sonra güven damgası avantajları nelerdir diye düşünmenizde oldukça normaldir. Güven damgasına sahip e-ticaret siteleri;

  • Güven damgası alan internet siteleri listesine girer
  • Daha çok tanınma şansına sahip olur
  • Güven damgasını gören müşteriler, aynı ürünü bir çok internet sitesinden temin edebilecekken size yönelir.
  • Var olan müşterileri daha çok güven duyarak kalıcı müşteri olurlar.
  • Müşteri potansiyeli artar.
  • Her şeyi yasal bir site olacağından daha çok güven vererek, hangi ödeme yöntemini kullanırsa kullansın, müşteriyi itmez.
  • Müşteri ilişkileri daha iyi gelişeceğinden sitesinin verimliliği ve müşterinin sitede içerisinde kalma süresi artar.

 

Eğer siz de küçük ya da büyük çaplı bir e-ticaret sitesi iseniz, satışlarınızı arttırmak ve müşteri memnuniyeti sağlamak için bir an önce güven damgasını almalısınız.

Tags

Hamza EROL

AyrimNet Web Çözümleri E-Ticaret & Dijital Pazarlama Danışmanı

İşinize Yarayabilir

Bir cevap yazın

Close